BŘEZOVÁ letní tábory

Největší zážitkový park v ČR
Outdoor Resort

O adaptačních kurzech s médii

V posledních letech rostoucí problémy se šikanou a vztahy v kolektivu začaly intenzivně řešit i média. Koncem září jsme byli pozváni do pořadu Snídaně s Novou, abychom podali základní info o adaptačních kurzech a prevenci, která na těchto pobytech také probíhá. Dále jsme poskytli několik rozhovorů, video i rozhovor si můžete prohlédnout v tomto článku!

.


snidane s novou_1 from STAN on Vimeo.


Jiří Špaček, ředitel organizace, která se 15 let věnuje pořádáni školních pobytů včetně adaptačních kurzů
František Vitouš - senior instruktor, který 12. rokem přímo pracuje s třídními kolektivy, a to celoročně, při práci využívá metod a poznatků zážitkové pedagogiky a prevence

.

Adaptační kurz, to není v osnovách českých škol standardní pobyt? K čemu by měl adaptační kurz sloužit a měly by jej do svého plánu zahrnout i další školy?
Ano, v současné době jezdí na adaptační kurzy pouze 20% všech tříd, které nově vznikají díky přestupům, či slučování - třídní kolektivy stále vznikají nové a nové. Je to samozřejmě škoda, že adaptační kurzy realizuje tak málo škol, a to právě pro ty děti, které nově přicházejí do nového prostředí. Adaptační kurz má zcela jiný účel než školní výlet, nelze je tedy zaměňovat ani "nahrazovat" mimo jiné je ideálním místem, kde je možné na děti účinně zapůsobit v rámci primární prevence, která má na začátku nového soužití třídního kolektivu své nezbytné místo.

.
Když škola nevyráží na adaptační kurz, o seznámení a primární prevenci se stará kdo?
Obvykle se o ni snaží pedagogové a školní preventisté, což bohužel ve školních lavicích není vůbec tak účinné, obvykle se jedná o formu přednášky, která však nemá valný efekt. Vyrazit ven a společnými zážitky budovat nové vztahy s od začátku pozitivním přístupem k ostatním, to je nejlepší prevence veškerých nežádoucích jevů uvnitř kolektivu. Některé školy vyráží na blok prevence do různých center, některé si celý adaptační kurz nechají zrealizovat některou NNO, ovšem výsledek vůbec není takový jaký by měl být a děti i pedagogové vše berou jako "výlet" ze školy.

.
Takže je více možností, koho může pedagog ohledně adaptačního kurzu oslovit?
To ano, v republice existuje mnoho organizací, které pořádají adaptační kurzy, problémem je, že česká legislativa nijak neupravuje jak má adaptační kurz vypadat, tudíž mnohé z nich jsou pouhým pobytem mimo školu. Správně vedený adaptační kurz musí mít hlavu a patu, od jedněch aktivit se musí přecházet k druhým, nelze nic vynechat, či podcenit protože to může mít neblahé následky.



.
Kdo se rozhodne může tedy v ČR nabízet realizaci adaptačního kurzu, aniž by měl jakékoli - třeba jen pedagogické vzdělání?
Přesně tak, je to smutné,ale opravdu to tak je, mít charisma a dobrou komunikaci na adaptačním kurzu ale opravdu nestačí. My se trvale snažíme o změnu: inovujeme programy, zkoušíme nové aktivity... Dokonce jsme vydali metodiku na základě zkušeností s tisícem školních kolektivů, kterou máme nyní akreditovanou a díky které v ČR jako první můžeme školit lektory adaptačních kurzů. Z dobře pojatého a zrealizovaného adapťáku by měl odjíždět seznámený a stmelený kolektiv, který se mezi sebou zná mnohem lépe než pod různými třídními přezdívkami, vzájemně se podporuje a respektuje. A důležité jsou i poznatky a respekt pedagoga, ten má jedinečnou možnost vidět děti "při akci" mimo školu, udělat si přehled nejen o jejich učebních schopnostech, ale i o poměrech, ze kterých děti pocházejí, zjistit jejich opravdové tváře a nejen ty, které mu nastavují ve škole. Je to neocenitelný zdroj informací, které o sobě kolektivy, které nebyly na adaptačním kurzu, během studia už nikdy nezjistí!

.

Odběhněme trochu k té prevenci, o jakou prevenci se konkrétně jedná?
Obecně pod pojmem prevence rozumíme primární prevenci sociálně patologických jevů - stačí se podívat na výpis internetových článků a budete se divit, kolik článků se týká šikany, ale nejen fyzické, naopak tu začala utlačovat šikana psychická a dokonce kyberšikana...

.
Těch článků je opravdu hodně, vzrůstá šikana obecně nebo se o ní jen více mluví?
Určitě se o ní více mluví a zvláště když vznikají nové druhy jako např. kyberšikana, která se nemohla tak rozmoci v době, kdy každý nevlastnil chytrý telefon a tablet k tomu :-)
Špatné je, že se o ní hodně mluví, ale málo činí.

.
Činí se proti ni málo? Jak je to možné když je to takové aktuální téma?
My jsme přesvědčeni, že se činí málo, případně co se činí ve školách nebo pomocí různých NNO je nedostatečné. Školy nestíhají sledovat aktuální dění a vývoj a pružně na něj reagovat, natož aby jeden preventista na 400 dětí mohl opravdu účinně pomoci. Různé neziskovky objíždějí školy, ale přednášky nemají téměř žádný dopad na posluchače, spíš tím vykazují činnost, nicméně bez reálného zapůsobení. Protože nás to trápí a nechceme to tak nechat, vyvinuli jsme pro naše adaptační kurzy speciální bloky prevence, kdy je dětem vše ukázáno v reálu - jaké může mít následky jejich počínání na internetu a děti jsou hodně překvapeny, když například zjistí, kdo opravdu seděl za počítačem když si myslely, že si chatovaly s jejich instruktorem.

.
Takže chybí moderní přístup k této problematice?
Ano, to zajisté, ale na školách chybí kapacity personálu i pohodové prostředí, kde by bylo možné toto nové pojetí prevence realizovat, v rodinách mnohdy chybí správná komunikace k tomu, aby se děti svěřily včas se svými problémy nebo je rodič/pedagog rozpoznal. Pak se na internetu objeví nějaký případ kyberšikany, všichni se zděsí, říkají jak je to hrozné, ale nikdo s tím reálně nic nedělá a přitom je nejlepší tomu účinně předcházet.



Přečteno: 1558x
STAN - dětské letní tábory, školní výlety, adaptační kurzy, teambuilding
Vysokolanové centrum
Lezecká stěna
Lukostřelba
Bungee-trampolína
Bungee-running
Démonická lanovka
Skok do prázdna
Free fall
Nízká lana
Rafty
Airsoft
Armygame
Paintball
Týmpark
Jákobův žebřík
Larp
Koně
Čtyřkolky
Bazén
Noční hra
Večerní program
Sportoviště
GPS